Professionaliteit in zorgbeleid
Actuele schets en kritische blik
Docent: Eva Brattinga
Situering
Onderwijs is continu in beweging. In sneltreinvaart dienen zich nieuwe uitdagingen, thema’s en regelgevingen zich aan.
Van elke onderwijsmedewerker wordt stilzwijgend uitgegaan om als professional in zorg te handelen. Maar wat houdt deze professionaliteit in?
In deze module verkennen we tijdens drie sessies samen actuele thema’s binnen zorgbeleid. We gaan na wat professionaliteit hierin kan inhouden, en hoe zich dit verhoudt tot wat andere disciplines hierin kunnen bijdragen. Tot slot diepen we constructief-kritisch verder uit als vertaling voor de eigen onderwijspraktijk.
Doelen en inhouden
- Breed zicht krijgen op actuele thema’s in kader van zorgbeleid (Decreet
leerlingbegeleiding, M-decreet, Decreet Rechtspositie van de minderjarige,…)
met bijzondere aandacht voor uitwisselen van ervaring en good practices.
- Zicht krijgen op en inzicht verwerven in het zorgcontinuüm rond een leerling,
de betrokken zorgpartners (zorgteam, pedagogische begeleidingsdienst, CLB,
ondersteuningsnetwerk, expertisediensten, integrale jeugdhulp,…)
met een specifieke focus op de rol die de school kan opnemen.
- Zicht krijgen op hedendaagse vormen van leerlingbegeleiding (handelingsgericht
werken, oplossingsgericht werken, consultatief werken) en verkennen of dit een
meerwaarde kan betekenen voor de zorg op de eigen school.
- Zicht krijgen op wat professionaliteit en multi/transdisciplinariteit in kader van
zorgbeleid kan inhouden en dit vertalen naar concrete acties in de eigen
onderwijspraktijk.
Deze module behandelt de eerder vermelde thematieken in het ruimere kader van Gelijke Onderwijskansen, draagkracht van de school, empowerment werken,…
Er wordt gewerkt met insteken vanuit pedagogie, psychologie, sociologie, filosofie,
recht en geschiedenis.
Lessen op zaterdagen
24/02/2024 van 9u tot 13u
09/03/2024 van 9u tot 13u