Filosofie en fundamentele pedagogie
Docent filosofie: Stefaan Cuypers
Situering
Opvoeding en onderwijs veronderstellen steeds een mensbeeld. Deze fundamentele, antropologische vooronderstelling wordt in deze cursus filosofisch geanalyseerd.
Doelen en inhouden
De cursisten
(A) vertrouwd maken met de geschiedenis en de eigen terminologie van de filosofie en ze (B) sensibiliseren voor de manier waarop ze in hun opvoedings- en onderwijspraktijk mede de identiteit en de levensbeschouwing van de opvoedelingen bepalen.
De cursus is een drieluik:
A. filosofie van de voornaamste methodescholen: Steiner Rudolf (1861-1925), Montessori Maria (1870-1952), Freinet Célistin 1896-1966);
B. de hoogtepunten in de geschiedenis van de filosofie en de filosofische terminologie;
C. filosofische analyse van het concept van opvoeding (en onderwijs) op basis van R. S. Peters (1919-2011).
Cursus tekst: boek van Stefaan E. Cuypers, Emilie of Over opvoeding, onderwijs en opera (Gompel&Svacina, 2020).
Lessen op zaterdagen
07/10/2023 van 9u tot 13u
11/11/2023 van 9u tot 11u
25/11/2023 van 9u tot 11u
09/12/2023 van 9u tot 11u