M09 Gestructureerd verwerken van opdrachten

Gestructureerd verwerken van opdrachten


Docent: François De Smedt

 

Situering

Heldere schriftelijke communicatie is belangrijk in onderwijs.

Veel docenten verwachten dat de cursist een schriftelijke opdracht instuurt.

Deze opdracht is niet alleen een evaluatiemiddel voor de docent, maar geeft de cursist ook de kans om de informatie beter te begrijpen, te structureren en te integreren binnen de cursus van het HIVO en binnen de eigen onderwijspraktijk.
Het is ook een eerste voorbereiding op de realisatie van de meesterproef in het derde academiejaar.


Doelen en inhouden

Een evenwichtige tekst kunnen opstellen:

  - die beantwoordt aan de verwachtingen van de docent,

  - die vlot leest,

  - met aandacht voor:

           - de bladspiegel en een heldere structuur,

           - het gebruik van illustraties en schema’s,

           - de kern van de zaak,

           - de context,

  - die een waardevol hulpmiddel is voor de ontwikkeling van de cursist.

Handige programma’s en de belangrijkste mogelijkheden leren kennen en toepassen.

Een antwoord vinden op vragen als:

  - Hoe kan ik:

           - informatie eenvoudig verzamelen en ordenen,

           - een verantwoorde selectie maken uit de veelheid van informatie,

           - een duidelijk onderscheid maken tussen wat belangrijk is en wat niet?

  - Wanneer is een tekst een goede tekst?

  - Wat is mijn bedoeling, mijn motivatie, de context?

  - Wat zijn in dit verband de belangrijkste mogelijkheden van programma‘s zoals:

    Word - OneNote - OneDrive - Mindmap - Google - Google Drive ...?

  - Waar moet ik op letten om bestanden veilig op te slaan
    en snel terug te kunnen vinden?


Lessen op zaterdagen

7/10/2023 van 14u tot 16u

09/12/2023 van 11u tot 13u


Share by: