M10 Muzische vorming in hedendaags perspectief

Muzische vorming in hedendaags perspectief


Docent: Koen Krul

  

Situering

Muzische vorming is een leergebied waarin kinderen creatief tot expressie komen en kennismaken met de boeiende wereld van de kunsten: drama, dans, muziek, beeld en media. Je kan op verschillende manieren aan de doelen van muzische vorming werken: via projecten, hoekenwerk, kunstbeleving maar vooral door middel van procesgerichte muzische activiteiten. In de sessies gaan we dieper in op de visie van muzisch werken en bieden we tools aan om een zinvol en didactisch verantwoord aanbod op te bouwen.


Doelen en inhouden

Je visie op muzisch werken verwoorden, ouders en collega’s hierin meenemen.

Een concrete invulling kunnen geven aan breed muzisch werken.

Doelgerichte muzische activiteiten ontwerpen vanuit een concept.

Zicht hebben op een creatief proces bij leerlingen.

Actief inspiratiebronnen opzoeken en die vertalen in boeiende en doelgerichte activiteiten.

Reflecteren over je eigen muzische praktijk en mogelijkheden zien om ze te versterken.

 

In elke sessie komt een stukje didactiek en visie aan bod. In elke sessie staat ook een domein centraal: drama, dans, muziek en beeld.

   - In de eerste sessie ga je dieper in op het wat en waarom van muzische vorming.
     Je ontdekt het belang van een creatief proces en de relatie met de structuur van

     een activiteit.

   - Sessie twee gaat vooral over het didactisch ontwerpen, vanuit een concept leer je
     een doelgerichte activiteit opbouwen.

   - De derde sessie gaat dieper in op breed muzisch werken. Daarin onderzoek je
     verschillende manieren om de muzische doelen te bereiken.

   - De laatste sessie speelt in op de leernoden van de groep.
     Het handelen over diverse items binnen de muzische ontwikkeling.


Lessen op zaterdagen

11/11/2023 van 11u tot 16u

25/11/2023 van 11u tot 16u


Share by: